Door Europa werd deze maand een briefing opgesteld, waarbij vooral wordt ingegaan hoe gehandeld moet worden bij de vaststelling van belangenconflicten bij PPS.
De briefing wordt ingeleid met de vaststelling dat in Europa PPS vooral succes heeft op het vlak van infrastructuurwerken en dienstverlening. Dit wordt toegeschreven aan het feit dat de private partners op deze vlakken vaak over een specifieke expertise beschikken, alsmede over de nodige marktkennis, op een kosten- en tijdsbesparende wijze tot het beoogde resultaat kunnen komen en de administratieve last op die manier verminderen.
De briefing bevat verder een overzicht van hoe en waar PPS op Europees en internationaal gegroeid is.
Als voorbeelden van belangenconflicten worden aangehaald : het risico om nationale inschrijvers en sterkere spelers te gaan bevoordelen. Specifiek wordt aandacht besteed aan de gevallen waarbij iemand van de overheid overstapt naar de privé-sector en mogelijkerwijze op die manier een voordeel creëert.
De briefing merkt op dat één enkele aanpak om belangenconflicten tegen te gaan, niet bestaat. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen 'hard-law' tools en 'soft-law' tools. Overheden moeten ervoor zorgen dat ze hun plichten op een eerlijke en onafhankelijke wijze vervullen en dat het beslissingsproces op een volledig transparante wijze gebeurt. Tijdens de uitvoering van de opdracht moet de PPS in het geval van een ernstig belangenconflict kunnen stopgezet worden en na de uitvoering van de opdracht moet op afdoende wijze aan het brede publiek gerapporteerd worden.
Als 'soft-law' tools worden bijvoorbeeld de richtlijnen van de Europese Commissie beschouwd, om nationale overheden te begeleiden bij het nemen van beslissingen, de erkenning van internationale principes, ...