Momenteel beschikken aanbestedende overheden over een verificatietermijn van 30 dagen, waarna nog eens 30 dagen is voorzien om de betaling uit te voeren.
Het Europese Hof van Justitie heeft evenwel in een arrest van 20 oktober 2022 (C-585/20) uiteengezet dat de richtlijn 2011/7 niet toelaat dat een nationale regeling in een betalingstermijn van 60 dagen voorziet in het kader van handelstransacties tussen ondernemingen en overheidsinstanties. Het feit dat de eerste 30 dagen van die termijn bedoeld is om de conformiteit van de geleverde goederen of de verrichte diensten na te gaan, doet hier volgens het Hof geen afbreuk aan.
Met het KB van 12 augustus 2024 tot wijziging van het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten wordt de dubbele verificatie- en betalingstermijn aldus herleid tot één enkele termijn van 30 kalenderdagen, zijnde de ‘behandelingstermijn’, wat inhoudt dat zowel de verificatie van de goederen of diensten als de betaling moet plaatsvinden binnen deze termijn.
Een verlenging van deze termijn is enkel mogelijk wanneer cumulatief aan de volgende vier voorwaarden wordt voldaan :
1) De behandelingstermijn mag niet langer zijn dan 60 dagen;
2) De verlenging moet uitdrukkelijk in de opdrachtdocumenten worden vermeld;
3) De verlenging moet objectief gerechtvaardigd zijn op grond van de bijzondere aard of eigenschappen van de opdracht;
4) De verlenging mag geen kennelijke onbillijkheid jegens de opdrachtnemer behelzen.
Voor aanbestedingen in het kader van de gezondheidszorg met een specifiek erkende aanbesteder, is voor ‘werken, leveringen en diensten verbonden aan die specifieke activiteit’ een uitzondering voorzien, waardoor een verificatietermijn van maximaal 30 dagen wordt voorzien alvorens de afzonderlijke betalingstermijn van 60 dagen ingaat. Om van deze uitzondering gebruik te kunnen maken moet in de opdrachtdocumenten een procedure voor verificatie voorzien worden.